2013/06/27

Tårtfat

Har länge velat ha ett litet tårtfat att ha virkade bakelser på, men de är oftast för stora och jag vill inte lägga jättemycket pengar på ett tårtfat som jag bara ska ha som dekoration. Så jag bestämde mig för att göra ett! Här nedan kommer en steg-för-steg instruktion.














1. Börja med att rita upp en cirkel på en bit kartong, det är lättast om man ritar av någonting runt. Det här blir ovandelen.















2. För att göra den vågiga kanten ritade jag av samma sak som jag använde till ovandelen fast bara en liten bit. Sen klippte jag ut en liten cirkel som jag delade så att den blev lite mindre än halv och ritade av den runt hela kanten och klippte ut den. Rita av den på ovandelen, i slutet kanske det inte stämmer helt så då får man sudda ut någon båge och göra dem lite större/mindre.















3. Klipp ut hela ovandelen.















4. Rita benen hur du vill ha dem, de behöver inte se ut just såhär. Rita ett streck i mitten längs med benen och markera mitten. På det ena benet klipper du ett jack nerifrån till mitten och på det andra uppifrån till mitten så att du kan sätta ihop dem.

5. Klä benen och ovandelen med papper.






















6. Sätt ihop benen, limma dit ovandelen och tårtfatet är färdigt att användas (fast kanske inte till riktiga tårtor...)!
                                                                   //Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...